זכרמה ילארשיה ואדיול היפרת

מאמרים למשתלמים

תרגילי חימום

×

 

תרגילי חימום 

 

קישור לתמונה בחימום לדעות שונות

https://docs.google.com/document/d/1U-9WXLcd8ak_cjSwLZ2VZWiH1NkS_XZmsBCRIB-3CiY/edit?usp=sharing

תרגיל שמות "תפוס את הדף": בעזרת דף נייר גדול (A 4) הקבוצה במעגל, אחד המשתתפים עומד במרכז, מכריז שם של משתתף ומשחרר את דף הנייר, המטלה להספיק לתפוס את הדף, במידה ולא הצליח המשתתף לתופסו חותכים את הדף לחצי, וכך הלאה...עד אשר נותרת פיסת נייר קטנטונת. המטרה להצליח להכריז כמה שיותר שמות. התרגיל הבא הוא וריאציה נוספת לאותו רעיון.

מקשיבים וסופרים: המשתתפים עומדים במעגל. ההנחיה שכל משתתף שרוצה יכריז על מספר בסדר עוקב (1,2,3 וכו'), במידה ויותר מאחד מכריזים על אותו מספר, מתחילים לספור מהתחלה. התרגיל מאתגר את הקבוצה והוא דורש ריכוז, דריכות, התבוננות והקשבה.

חישוק זהב: עומדים במעגל ידיים למטה לצד הגוף, מדמיינים "חישוק זהב" . ההנחיה: עליכם להרים את חישוק הזהב ביחד מעל הראש, ולהורידו ביחד לרצפה. עליכם להקפיד שגובה הידיים יהיה אחיד.

היכרות - משחק זיכרון בתנועות: מצוין להתחלה - כיפי, מאתגר, מצחיק. בסוף הסבב כבר תזכרו את כל השמות. התרגיל: עומדים במעגל. כל אחד בתורו אומר: אני משה ואני מרגיש היום… (עושה תנועה מסוימת שמבטאת את ההרגשה שלו). לאחר מכן מי שלימינו אומר: משה (עושה את התנועה של משה) ואני ירחמיאל ואני מרגיש (עושה תנועה אישית שלו). ושוב - הנער מימין: משה (תנועה) ירחמיאל (תנועה) ואני סיוון ומרגישה (תנועה). וכו' וכו'. האחרונים במעגל יצטרכו לזכור את - -כולם… הקלת התרגיל: במקום אני מרגיש ____ (לפעמים קשה להם ללכת לרגש) אפשר לעשות תנועה של חיה / של איך קמתי היום בבוקר / של החיה שאני עכשיו וכו׳.

לספור עד 10: תרגיל כיפי בישיבה - טוב במיוחד לנערים מאיימים/מאויימים שלא בא להם לקום. התרגיל: על הקבוצה להצליח לספור עד 10 בלי ששניים סופרים ביחד. ללא תיאום וללא סימונים. המנחה יושב עם שקית שוקולדים (או שתיים). אם הם נפסלים לפני חמש - מחזיק השקית אוכל שוקולד. מצליחים להגיע לשבע - השקית עוברת למשתתף שמימין. מגיעים לעשר - כולם מקבלים שוקולד. משחק כיפי ומחמם.

כרטיס ביקור וירטואלי: כל משתתף מציג את עצמו בעזרת כרטיס ביקור וירטואלי - הוא בוחר את גודל, סוג וצבע החומר עליו כרטיס הביקור כתוב. סוג הפונט, גודלו ואופיו אף הם בידי המשתתף המעצב את כרטיס הביקור שלו גם בעזרת כתב סתרים. יש לאפשר להם מספר דקות להמציא ולראות את הכרטיס לנגד עיניהם

מי כמוני/אף אחד חוץ ממני חימום: תרגיל במהלכו התבקשו המשתתפים ליצור מעגל, להיכנס לתוכו ולומר את התחביב שלהם. כל מי שחלק איתם את התחביב נכנס גם הוא. לאחר מכן נערך תרגיל נוסף במהלכו המשתתפים התבקשו להיכנס לתוך המעגל ולספר מה מיוחד בהם כך שאיש מחברי הקבוצה לא יוכל להיכנס.

עפיפונים: קבוצות של ארבעה משתתפים, עומדים במבנה מעויין. ראש החץ מתחיל להתנועע לקצב המוסיקה וכל הקבוצה נעה בהתאם לתנועותיו כמו בתרגיל מראה, באופן מדויק. העומד בראש החץ יכול לפנות לימינו או לשמאלו. עם פנייתו לאחד הצדדים ההובלה עוברת לראש החץ החדש שהופך למוביל התנועה. תרגיל מרגיע מחייב הקשבה וריכוז.

תרגיל מנהיג: הקבוצה הולכת בחלל הכיתה, אחד המשתתפים נבחר להתחיל בתנועה וקול כולם 'חוזרים אחריו'. המנהיג הבא יחליף תנועה וקול. יש להנחותו לפעול מתוך אימפולס וזרימה פנימית ולא להחליט 'מראש'. הקבוצה הולכת בעקבות המנהיג החדש, וכך הלאה מתחלפים המנהיגים. בשלב ראשון יכול המנחה לבחור את המנהיג באמצעות נגיעה קלה בכתף. בשלב מתקדם, הקבוצה תפעל מתוך עצמה. ניתן להוסיף מוזיקה ברקע לתרגיל. ניתן להפעיל את המשתתפים באותן הנחיות במעגל.

קשר עין: הקבוצה יושבת על כיסאות במעגל צפוף, אחד המשתתפים עומד במרכז המעגל. ההנחיה: אסור לדבר ורק באמצעות קשר-עין תקום הקבוצה כאיש אחד ותזוז כסא אחד ימינה. המשתתף שעומד במרכז יינסה להתיישב באחד הכיסאות.

כדורגל סיני: תרגיל נהדר להוציא את האנרגיות. מתאים לכל שלב בקבוצה: חברי הקבוצה מתבקשים לעבור במעגל, לפסק רגליים ולרכון לפנים כשידיהם המושטות מנסות לחסום את המרווח שנוצר בין רגליהם. מטרתם של המשתתפים לגלגל את הכדור כך שיעבור בין רגליו של אחד מהמשתתפים האחרים ובו בזמן לחסום את ניסיונותיהם של האחרים לקלוע את הכדור במרחב שבין הרגליים שלהם. הכדור בשום שלב לא יכול להיות באוויר. הוא כל הזמן מתגלגל על הרצפה. המשתתפים לא זזים מהמקומות שלהם.

הכרות עם הציוד הקולנועי: תרגיל נהדר לקבוצות וידאותרפיה בתחילת דרכן: המנחה מפזר ברחבי החדר את הציוד הקולנועי (קלאפר, מצלמה ראשית, מצלמת מאחורי הקלעים, בום, מכשיר סאונד ואוזניות, חצובה). המשתתפים מתבקשים להתפזר בין המכשירים השונים ולשבת סביבם בקבוצות. המנחה מבקש מהמשתתפים לחשוב בתוך הקבוצות הקטנות מה תפקידו של המכשיר שבחרו ומדוע אי אפשר ליצור סרט בלעדיו. משתתפים חוזרים למליאה. מנחה מבקש מנציג מכל קבוצה לתת תשובה על שתי השאלות.

שלום למצלמה: תרגיל נהדר בשלבים המוקדמים של היווצרות הקבוצה. מעודד ספונטניות ויצירתיות. מוריד חרדה: משתתפים מתבקשים לעמוד בתור ולעבור מול המצלמה כשהם אומרים לה שלום כל פעם בדרך אחרת (בתור חיות, בריקוד, בעצב, בכעס וכו').

תופסת ארבעה: משחק תופסת פשוטה, פרט לכך שהתופס חופשי לתפוס את כולם פרט לקבוצה (הקבוצה חייבת להיות במגע) של ארבע, או כל מספר אחר. מי שנתפס הופך להיות התופס.

דו קרב: במעגל. המדריך עומד באמצע המעגל או מחוצה לו, ואומר שם של תלמיד. התלמיד ששמו נאמר, צריך להתכופף, ושני השכנים שלו (שעמדו משני צדדיו), צריכים לכוון "אקדחים" דמיוניים (אפשר גם מחיאת כף) אחד כלפי השני. זה ששלף אחרון מתיישב ויוצא מן המשחק. ממשיכים לשחק עד שנשארים שניים, שאז אפשר לערוך ביניהם "דו קרב" לקביעת המנצח המוחלט. מובן שהתרגיל יקבל תוספת הנאה גדולה, אם המדריך יקשה עוד יותר על התלמידים, למשל, יביט על תלמיד אחד ויאמר שמו של אחר, יקרא בשמות של תלמידים שאינם נמצאים וכן הלאה.

תרגיל מכונה התרגיל בנוי על עקרון ההצטרפות. מתחיל משתתף בודד שבוחר תנועה וקול עליהם הוא חוזר באופן מכני. ההצטרפות נעשית בהדרגה, כאשר כל משתתף מתחבר לקודמו מוסיף תנועה וקול שונים. באופן זה, נוצרת מכונה או דמיונית-אבסטרקטית, או מכונה מוכרת כמו מכונת-כביסה, מכונת גלידה. ניתן ליצור מכונות על פי נושאים, מכונת-אהבה, מכונת בית-ספר וכו'.

תרגילים להכנה לאימפרוביזציה: 3 כסאות באזור המשחק. בכיסא הראשון יושב המשתתף שתפקידו להגדיר את המקום באמצעות פעולה במקום ההתרחשות. המשתתף השני שיצטרף לסצנה ייצור את הקונפליקט ביניהם. המשתתף השלישי ייכנס וימצא פתרון להתרת הקונפליקט. בדרך זו יתוודעו השחקנים לחלקי הסצנה: התחלה-קשירה-סיבוך-התרה. משנה מקום ו/או דמות- 1. שחקן ראשון עולה בתור דמות מסוימת למשל רופא או מורה. מי שהבין מהקהל את הדמות עולה ומצטרף. אם הבנתי שהדמות זה רופא אני עולה להיות חולה ומתפתחת סצינה ואז זה שהיה ראשון על הבמה יורד זה שהיה שני (החולה) נשאר. עולה תלמיד שלישי ולפי ההתנהגות שלו החולה משתנה גם. כלומר הדמויות מתחלפות. אם הדמות השלישית עולה ואומרת בטון סמכותי: "נראה לך שאתם מתנהגים ככה לחייל" או "אני על זה משאיר אותך שבת" אנחנו מבינים שהוא המפקד וזה שהיה החולה הופך לחייל . 2. אפשר לעשות זאת גם עם שינוי מקום ,אחד עולה ואנחנו מבינים מההתנהגות באיזה מקום הוא נמצא (בית כנסת, ספארי, בית ספר, מטבח, ים, בית משוגעים וכו.. ). מי שמבין מצטרף אליו לאותו מקום ואז התלמיד הראשון יורד והשני מחליף מקום. מי שמבין מהקהל איפה הוא עולה ומתנהל איתו במקום וכן הלאה . 3. מערת הפלאים- שמים כסאות שהמשענות שלהם אחד כלפי השני. מסדרים את הכיסאות בשני תורים ומעל פורסים בד שחור או בצבע כהה אחר. אחרי שעושים חימום לגוף ואולי גם משהו מוזיקלי נותנים לילדים (אחד אחרי השני) לעבור במערה כל אחד יוצא מהמערה בתור מישהו או משהו (חיה, גיבור על ,מישהו שהם רוצים או רצו להיות וכו...) לוקוגרם תפקידים תמונה קבוצתית מטרת המשחק: הצגת סיטואציה מהלך: חלק את הקבוצה לשתי קבוצות אמור לקבוצה אחת לחשוב על סיטואציה מגניבה בעלת פרטים רבים שניתן להציגם. לדוגמא- טיפול שיניים. על הקבוצה השנייה להציג את הסיטואציה כשחברי הקבוצה הם הפרטים המוצגים. לאחר מכן אמור להם להתחלף בתפקידים.

מסיבת מוזמנים: מטרת המשחק: החניך יגלה את תפקידי חבריו לקבוצה. מהלך: הוצא חניך החוצה, הכן מראש פתקים עם דמויות ותפקידים שונים כגון: סופרמן חולה אבעבועות רוח, סבתא בדרך לקניות ועוד. תן לכל חניך דמות והסבר שעכשיו הקבוצה תציג סיטואציה של מסיבה בה כל חניך יצטרך להתנהג ע"פ הדמות שלו. לאחר מכן צא החוצה. הסבר לחניך שיצא, שהוא מארח מסיבה ועליו לגלות מי האורחים שלו.

מצב רוח: מטרת המשחק: לגלות את המצב רוח. מהלך: הוצא מתנדב החוצה. בחר עם שאר החניכים מצב רוח שלפיו יענו תשובות. (עצבנות, שלווה, עצב) הכנס את המתנדב ואמור לו כי עליו לגלות משהו על אחד המשתתפים ע"י שאילת שאלות. דרך זה יגלה המתנדב את מטרת המשחק.

תרגיל לבניית התסריט: התרגיל נהדר בקבוצות בהן החברים חוששים מהמרחב ומתקשים להיות ספונטניים. התרגיל מסייע למשתתפים להבע את היצירתיות שלהם על בסיס מובנה ובטוח: כל המשתתפים יושבים במעגל. המנחה מוסר לכל אחד מהם את הכדור. על כל משתתף שתפס את הכדור לענות על שאלה קצרה שהמנחה שואל. השאלות הן: "האם הדמות הראשית היא גבר או אישה?" "איך קוראים לו/לה?" "איפה הוא/היא גר/גרה?" וכן הלאה. בסיום השאלות שמרכיבות את רקע הדמות המנחה עובר לשאלות הנוגעות לקונפליקט העולה בסרט כגון: "עם איזה קושי מתמודדת הדמות הראשית?" לאחר מכן השאלות נוגעות להתרת הקונפליקט, "איך הדמות התמודדה עם הקושי?" על המנחה למקד את הקבוצה כך שהעלילה תהיה הגיונית.

איך הגעתי היום? תרגיל נפלא להתחיל בו את המפגש הקבוצתי. יכול להתאים גם בשלבים המוקדמים יותר של הקבוצה. מסייע להעמיק את סבב הדופק: המנחה מפזר כסאות ברחבי החדר. חברי הקבוצה מתהלכים בחדר מבלי לדבר ביניהם. המנחה מתאר סיטואציה רלוונטית, למשל: "קמתם הבוקר מוקדם/מאוחר. אכלתם או שלא אכלתם ארוחת בוקר והגעתם לכאן. הגעתם לדלת של החדר הזה… מה עלה לכם?" כל מי שמוכן יכול לבחור לעצמו כיסא ולשבת. לאחר שכל המשתתפים תפסו את מקומותיהם המנחה מציע לשתף, מי שרוצה.

סיפור בהמשכים: תרגיל טוב להעצמת ספונטניות ויצירתיות. עדיף לקראת אמצע הקבוצה, לאחר שהמשתתפים כבר התנסו ביצירה מובנית (למשל דרך צילום הסרט הראשון): משתתפים יושבים במעגל ומעבירים ביניהם את הכדור. המנחה מתחיל את הסיפור מ: היו היה פעם…" כל משתתף מוסיף משפט בסיפור. על המנחה לוודא שהסיפור הגיוני ושאף אחד לא מבטל את מה שאמרו המשתתפים לפניו. תרגיל טוב להעצמת ספונטניות ויצירתיות. עדיף לקראת אמצע הקבוצה, לאחר שהמשתתפים כבר התנסו ביצירה מובנית (למשל דרך צילום הסרט הראשון): משתתפים יושבים במעגל ומעבירים ביניהם את הכדור. המנחה מתחיל את הסיפור מ: היו היה פעם…" כל משתתף מוסיף משפט בסיפור. על המנחה לוודא שהסיפור הגיוני ושאף אחד לא מבטל את מה שאמרו המשתתפים לפניו.

תרגיל העוגיות: תרגיל נהדר להפחית את המתח השרוי בקבוצה. לעודד ספונטניות ויצירתיות: כל המשתתפים יושבים במעגל. המנחה מעביר בין המשתתפים צנצנת עם עוגיות בצורת חיות שונות. כל משתתף שולף בתורו עוגיה מתוך הצנצנת ומשתף בסיפור שחיה שהוא שלף העלתה אצלו.

הורדות ידיים: תרגיל טוב לבניית המיכל הקבוצתי: כל המשתתפים מתבקשים להתחלק לזוגות. המנחה שם סטופר. המשתתפים מתבקשים לבצע כמה שיותר הורדות ידיים בדקה. חוזרים על התרגיל עד שאחד המשתתפים מבין שכדי להצליח בתרגיל שני ה"מתחרים" צריכים לוותר אחד לשני ולא להתנגד אחד לשני. חוזרים למליאה ומשתפים.

הדמיה בתנועה: המשתתפים נעים באופן חופשי בחדר (אפשר עם מוזיקה), כשהמנחה אומר "דום" או סוגר את המוזיקה כולם עוצרים במקומם, המנחה מכריז על סיטואציה וכולם חייבים לבצע אותה, למשל: אוכלים אבטיח. ניתן להגדיר גם כמה משתתפים בסיטואציה. כשחוזרת המוזיקה או נאמר המשיכו חוזרים לתנועה החופשית בחדר. ניתן גם להוסיף כלל המחייב את כולם לשחק סיטואציה במהלך ההליכה, למשל: הליכה בחול ים.

תרומה ושיפור: תרגיל לקידום הקבוצה, ראיית עצמי וראיית דברים חיוביים אצל האחר. התרגיל: כל אחד אומר על מישהו מחברי הקבוצה איך/במה הוא תורם לקבוצה. ועל עצמו הוא אומר במה הוא צריך להשתפר/להתחזק.

לפרוץ את המעגל: התרגיל מעצים מאוד, אך גם דורש את קיומו של מרחב בטוח. עדיף להשתמש בו כשהקבוצה כבר מלוכדת וחבריה סומכים זה על זה ועל המיכל הקבוצתי: כל המשתתפים עומדים במעגל ומחזיקים ידיים. מתנדב נכנס לתוך המעגל. תפקידו לפרוץ החוצה. תפקיד השאר למנוע זאת ממנו. התרגיל מעצים מאוד, אך גם דורש את קיומו של מרחב בטוח. עדיף להשתמש בו כשהקבוצה כבר מלוכדת וחבריה סומכים זה על זה ועל המיכל הקבוצתי: כל המשתתפים עומדים במעגל ומחזיקים ידיים. מתנדב נכנס לתוך המעגל. תפקידו לפרוץ החוצה. תפקיד השאר למנוע זאת ממנו.

המשמעות שלי בקבוצה: תרגיל נהדר לקבוצות שיש להן יכולת לשיקוף עצמי. תרגיל לשלבים בהם המיכל הבטוח מתחיל להיבנות. מעצים ומעמיק את תחושת האינטימיות בקבוצה: כל המשתתפים יושבים במעגל. המנחה אומר שתכף כל המשתתפים יעברו כיסא אחד שמאלה (או ימינה). בכיסאות אלה כל אחד יחשוב על כוח/משהו מיוחד שהוא מביא לקבוצה. כולם מתבקשים לעבור כיסא אחד שמאלה (או ימינה) כך שכל המעגל זז ביחד. מי שרוצה משתף. חוזרים למקומותיהם כשכולם סיימו לדבר.

עבודה עם קלפי Points of You: חשוב לעבור על הקלפים לפני השימוש. יש אוכלוסיות שחלק מהתמונות שבקלפים יהיו עבורם פרובוקטיביות מדיי: כל המשתתפים יושבים במעגל. המנחה מפזר את הקלפים על הרצפה במרכז המעגל ומבקש מחברי הקבוצה לבחור קלפים שמשקפים עבורם "משהו טוב בקבוצה", "משהו חדש שלמדתי על עצמי" וכו'. מי שרוצה משתף על הבחירה שלו. ניתן להוסיף לתרגיל זה ציטוטים שמופיעים בחוברת המצורפת לחבילה. כך, לפני שחבר הקבוצה משתף על הבחירה שלו, המנחה מקריא את הציטוט ומבקש מהמשתתף לבדוק כיצד ציטוט זה מתחבר לשיתוף שלו. כך גם ניתן לשקף למשתתפים את משמעות הסמלים שנמצאים על הקלפים (בהתאם למה שרשום בחוברת) ולבקש מהם לבדוק כיצד סמל זה מתקשר לשיתוף שלהם. תרגיל נוסף שניתן לבצע עם הקלפים מייצר מעין וינייטה עבור משתתף אחד/שניים לכל היותר. כל המשתתפים יושבים במעגל. מנחה מפזר את הקלפים על הרצפה במרכז המעגל ומבקש לחשוב על תהליך כלשהו בו המשתתפים נמצאים. למשל "אני וצילום סרטים". מתנדב מתבקש לבחור שלושה קלפים שמייצגים עבר - הווה - עתיד בתהליך זה. לאחר מכן מתבקש לשתף עליהם.

סוציומטריה: תרגיל נהדר לבניית המרחב הקבוצתי. ההנחיות שניתנות יכולות להיות סביב כל נושא קבוצתי שהוא. יש לשים לב ל"דחויים סוציומטריים"- משתתפים שאף חבר קבוצה לא בחר בהם, "כוכבים סוציומטרים"- משתתפים ששלושה - ארבעה חברים בחרו בהם ו"בחירות הדדיות"- משתתפים שבחרו זה את זה. משתתפים מתבקשים לגשת לחבר קבוצה רלוונטי בהתאם להנחייה שניתנה על ידי המנחה ולהניח יד על כתפו. ההנחיה יכולה להיות: "משתתף שהסיפור שהביא הכי עניין אותי", "משתתף שעזר לי" וכו'. חברי הקבוצה מתבקשים לשתף על הבחירה שלהם. סוציומטריה מסוג אחר היא חלוקת הקבוצה לשתי קבוצות קטנות יותר לפי נושאים. למשל, משתתפים שאוהבים סרטים עם סוף שמח ומשתתפים שאוהבים סרטים עם סוף עצוב. מי שרוצה משתף מתוך הקבוצה שבה הוא בחר על החוויה שלו. לאחר מכן המנחה מציע למי שרוצה לעבור בין הקבוצות ולשתף על המעבר.

הדהוד התרגיל נועד להעצים ולהעמיק את האינטימיות. מתאים לשלבים מתקדמים יותר שבמהלכם המיכל הקבוצתי כבר נבנה: משתתפים עומדים במעגל. מתנדב נכנס לתוך המעגל ואומר מה החוזקות שלו בקבוצה. ונשאר לעמוד במרכז בזמן ששאר המשתתפים חוזרים על מילותיו.

התמודדות עם מכשול: תרגיל טוב לקבוצות שמסוגלות לשיקוף עצמי. טוב בשלבים מאוחרים יותר, כשהמיכל הקבוצתי נבנה. מנחה מציב שני כיסאות במרחק זה מזה וביניהם יוצר מכשול (אפשר מכסאות, שולחנות וכו'). המנחה מגדיר את הכיסא הראשון "המקום שבו אני נמצא עכשיו", את המכשול "מכשול שמפריע לי", הכיסא השני "המקום שהייתי רוצה להיות בו". משתתפים מתבקשים לשבת בכיסא שמוגדר כ"מקום שבו אני נמצא עכשיו" ולשתף. לאחר מכן לעבור את המכשול. אז לשבת בכיסא שמוגדר כ"מקום שהייתי רוצה להיות בו" ולשתף.

עבודה בנושא כעס: תרגיל טוב לקבוצה שנושא הכעס מעסיק אותה. חייב להיות מוחזק מאוד. המנחה מביא פוף ומניח אותו במרכז המעגל. משתתפים מתבקשים לחשוב על סיטואציה מכעיסה, לבצע תנועה של כעס, להוסיף לכך צעקה ואז לבעוט בפוף.

הורדת "אבן מהלב": תרגיל טוב לקבוצות שנמצאות בשלבים מתקדמים של בניית המיכל הקבוצתי. מעודד העמקה והעצמה של אינטימיות: משתתפים עומדים במעגל. כל משתתף בתורו מתבקש "להוריד אבן" דמיונית מהלב ו"להניח אותה" במרכז המעגל. התרגיל מתבצע בליווי תנועה ושיתוף. המנחה יכול להגדיר את ה"אבן" בכל דרך רלוונטית, למשל "אבן שלא משאירה מקום לשמחה".

רשת חברתית תרגיל נהדר לקבוצה שהמיכל הבטוח שלה נבנה. מטרתו לחזק ולהעמיק את האינטימיות שכבר החלה להיווצר: כל המשתתפים יושבים במעגל ומעבירים ביניהם חוט מבלי להרפות ממנו. כל מי שמעביר את החוט משתף מדוע בחר באחד מחברי הקבוצה. למשל: "אני מעביר לך את החוט כי שיחקת דמות שהתחברתי אליה." ניתן לעשות שניים - שלושה סבבים כאלה, תלוי ביכולת ההכלה של הקבוצה. לאחר שנוצרת רשת במרכז המעגל על המשתתפים לקפל את החוט כשהם מחזירים את הקצה שלהם למי שהעביר להם אותו.

פתקים: התרגיל מעצים ומעמיק את האינטימיות בקבוצה. מתאים לשלבים מאוחרים של הקבוצה, לאחר שכבר נבנה מיכל קבוצתי או למפגש פרידה. המנחה מחלק למשתתפים פתקים וכלי כתיבה. המשתתפים מתבקשים לכתוב מה הייתה תרומתם לקבוצה ולחתום בשמם. המנחה אוסף את הפתקים ומכניס לתוך כובע/סלסלה/צנצנת. המנחה עובר בין המשתתפים. כל משתתף בתורו שולף פתק ומקריא את הכתוב עליו. במידה ושלף את הפתק שלו, מחזיר אותו ושולף אחד אחר.

הדוור: תרגיל נהדר להעצמה והעמקה של האינטימיות הקבוצתית. טוב לשלבים מתקדמים של הקבוצה, כשכבר נבנה המיכל הקבוצתי או למפגש פרידה: כל המשתתפים יושבים במעגל. המנחה מחלק למשתתפים פתקים ככמות שאר המשתתפים בקבוצה וכלי כתיבה. משתתפים מתבקשים לכתוב משהו טוב לכל אחד מחברי הקבוצה האחרים, לקפל את הפתק ולכתוב את שמו של ה"נמען" עליו ולהעביר אותו למנחה שמשמש כ"דוור". המנחה מחלק את הפתקים בהתאם ל"נמענים" הרשומים עליהם.

מה היה בקבוצה? תרגיל נהדר למפגש פרידה. מנחה מפזר ברחבי החדר בריסטולים שעליהם רשומים: מספר המפגש, נושא המפגש והפעולה שנערכה בו. חברי הקבוצה מתבקשים להתהלך בין הבריסטולים ולעצור ליד הבריסטול שהמפגש המתואר בו היה האהוב עליהם. משתפים על הבחירה. חברי הקבוצה מתבקשים לחזור ולהתהלך בין הבריסטולים ולעצור ליד הבריסטול שהמפגש המתואר בו היה הכי פחות אהוב עליהם. משתפים על הבחירה.

אומרים שלום אפשר לחשוב על דרכים שונות שבהן אנשים אומרים שלום ולהתראות, שפות שונות - להשתעשע סביב זה...

     הכנה לעבודה על קבלה של דעות שונות:         בשתי הקבוצות יש לחלק את התמונה הבאה.         לתת מספר דקות כדי לתאר את הדמות שבתמונה. האם זו דמות שהיו רוצים להכיר? מה לדעתם היא לובשת?         שכל אחד יתאר מה הוא רואה?         בקשו מהם לתאר את תהליך הצפייה בתמונה - מה הם ראו מיד בהתחלה? למה חלק מהאנשים רואים אישה זקנה ואחרים ילדה צעירה? האם מישהו יכול לראות את שתי הדמויות בו זמנית? האם יש אפשרות "לטעות" באופן שבו אנו מסתכלים עת התמונה?         לסיכום – לאנשים יש דרכים שונות לראות דברים. לזה אנחנו קוראים דעות שונות. זה קורה כי יש לנו גוף שונה. משפחות שונות וחוויות שונות.         ספקטוגרמים.  

נקודות מבט שונות המשל מתאר קבוצה של עיוורים (או גברים בחשכה) הממששים פיל ונדרשים לחשוף יחד במה מדובר. כל אחד מהגברים ממשש חלק בודד מגופו של הפיל (זנב, רגל,אוזן, חדק, בטן וחטים). כל אחד לחוד נחשף לתכונות אחרות, והם לא מצליחים להגיע להבנה ולהסכמה שמדובר בפיל. מוסר ההשכל הוא שתהליך בירור המציאות נדרש להתבצע תוך קבלה וניתוח מצד השקפות שונות. באותו הקשר, שימוש בתקשורת ושיתוף פעולה בין בני אדם צפוי למנוע טעויות ולהוביל להישגים שלא ניתן להשיג לבד. העיוורים והפיל/ סיפור-עם הודי עתיק   היה היה פעם כפר הודי, שכל התושבים בו היו עיוורים. יום אחד הלכו לטייל שישה אנשים מהכפר, בדרך פגשו איש רוכב על פיל. האנשים שמעו בעבר על פילים, אך מעולם לא התקרבו לבעל חיים כזה, עכשיו ביקשו מהרוכב להרשות להם לגעת בחיה האדירה. הם רצו לחזור לכפר ולספר לכולם איך נראה פיל. הרוכב הסכים והוביל כל אחד מששת האנשים לחלק אחר בגופו של הפיל. העיוורים נגעו בחיה וליטפו אותה עד שידעו איך נראה פיל. הם חזרו לכפר נרגשים כדי לספר על חוויותיהם. אנשי הכפר התאספו סביבם לשמוע על הפיל.   האיש הראשון, שמישש את החזה של הפיל, אמר: "הפיל הוא כמו קיר גדול ועבה!"   "שטויות," אמר האיש השני, שנגע בחטים (בשיניים) של הפיל, "הפיל קצר למדי ומעוגל. הוא חלק מאוד וחד. לא הייתי משווה פיל לקיר אלא לחנית!"   האיש השלישי, שנגע באוזנו של הפיל, לא הסכים לדבריהם ואמר: "הפיל אינו דומה כלל לקיר או לחנית, הוא דומה לעלה ענק עשוי משטיח צמר עבה. הוא זז כשנוגעים בו."   "לא נכון!" אמר הרביעי, אשר ליטף את החדק, "אומר לכם איך נראה הפיל – הוא דומה לנחש ענקי!"   החמישי הביע התנגדות נמרצת. הוא נגע באחת מרגלי הפיל וסיכם: "הפיל עגול ועבה כמו עץ."   העיוור השישי, שניתן לו לרכוב על גבו של הפיל, מחה: "האם אף אחד מכם אינו יכול לתאר נכונה את הפיל! הרי הוא כמו הר ענק מתנודד מצד לצד!"   ועד עצם היום הזה העיוורים ממשיכים להתווכח, ואף אחד בכפר אינו יודע איך נראה הפיל. כך קורה לעתים קרובות בוויכוחים בין בני אדם, אנשים מתווכחים בלי להבין למה מתכוון הצד השני בוויכוח, הם בעצם מתווכחים על פיל, שאף אחד מהם לא ראה במלואו ולא נגע בכל גופו.

יש לך שאלה נוספת?