זכרמה ילארשיה ואדיול היפרת

מאמרים למשתלמים

תיאוריית התפקיד

×

 תיאוריית התפקיד

תיאורית התפקיד כשיטה טיפולית בפסיכודרמה לקידום החיים והיחסים –

 תפקיד האדם כיוצר – מבט אופטימי על כוחו של האדם להביא שינוי לחייו בעזרת תיאוריית התפקיד

 

"אי אפשר ללמד אדם מאומה,

אפשר רק לעזור לו/לה לגלות מה שבתוכו/ה".

גלילאו.

 

הקדמה:

בני אדם נולדים שחקנים. הם מבטאים את הרגשות והיכולות שלהם דרך המשחק (אקטינג אאוט).הצורך לשחק הוא לא רק ביטוי של חלק מתהליך החיים כי אם גם הניסיון של האדם להבין את העולם סביבו. משחק זה, או לחילופין, התנהגות זו היא בשליטה. התפקידים איננו ביטוי ששייך אך ורק לעולם התיאטרון – תפקידים הם חלק מההיסטוריה של המין האנושי. מחקר של  מטרות התפקידים בשבטים הפרימיטיביים העלה כי לתפקידים הייתה מטרה מרכזית בחיים:

  • תפקידים שוחקו במטרה לקחת שליטה על הלא ידוע או להבין את הגורל.
  • תפקידים ששימשו ככלי לבטא תקוות לעתיד.
  • תפקידים שמטרתם הייתה לציין לידה, חתונה, מוות או אירועים ששייכים למעגל החיים
  • תפקידים ששימשו כאמצעי לשייך את הפרט לכלל.
  • כדרך לתקשורת בינאישית. ביטוי אישי פרטי.

מטרת העל השייכת לכל תתי המטרות הללו היא סיפוק צרכים פסיכולוגיים: הקלה מפני רגשות של חוסר ישע ושל חוסר ביטחון; הקטנה של אי נוחות שנגרמת מפחד; יצירת תחושה של זהות ושייכות; ריפוי; ניסיון להגדיל את התקשורת הבינאישית.

פונקציה זו של משחק התפקיד לא השתנתה במהלך ההיסטוריה. הביטוי של התפקיד השתנה. הקודים החברתיים השתנו הם יותר של איפוק ושליטה עצמית. דעות קדומות השתנו בעקבות הידע שנרכש בעזרת המדע. היום משחקי התפקיד משמשים יותר כאמצעי לביטוי אישי וחברתי. החל משנות ה-50 תיאורית התפקיד נכללה בתוך גישות טיפוליות שונות, כמו, הגישה הקוגנטיבית-התנהגותית ופסיכודרמה.

 

 התפקיד כהתערבות טיפולית בפסיכודרמה

למה צריך התערבות כזו?

התערבות טיפולית זו , מתבססת על  אמונה בחופש של הפרט לשנות תפקידים

ועל הראייה החיובית של חייו, כעבודת אומנות, שהוא היוצר העיקרי בה.

 

כל אדם שואף לתפקד כראוי ולקיים קשרים מספקים עם האחרים. תפקיד ראוי תלוי בכוחות הדינאמיים שמכוונים אותו. ביחסים הבינאישיים קיימים שני כוחות:

 השאיפה לחיים מלאים בעלי משמעות ואמונה – שאיפה המניעה את האדם לעשות, לחיות, להרגיש, לקדם.

השאיפה להישאר בטוח – שאיפה שמונעת ע"י כוחות שמעכבים גדילה: פחד להיות שונה, פחד מהלא נודע, הפחד לשחרר את המוכר, הפחד מפני התפתחות.

כוחות מנוגדים אלה משפיעים עלינו רגשית, נפשית ופיסית. החיים המלאים והמשמעותיים הם תוצר של התנועה בין שני כוחות אלה. מתי התנהגות אנושית היא הולמת? מתי היא פתולוגית? ההתנהגות מושפעת מההתנסויות שנאגרו במשך החיים. מאגר זה משפיע על הגישה שלנו ועל הראייה שלנו את החיים. חוויות בעלות השפעה חזקה יכתיבו את הבריאות הנפשית שלנו. מי שאנחנו – תפישות, גישות, מיומנויות, מחשבות – מקורם במאגר זה. לא כל ההתנסויות משאירות את חותמן. הכואבות והבלתי נשכחות הן אלה שמשפיעות והן אלה שבמיקוד הטיפול. בשפה הפסיכודרמטית האדם הוא מכלול התפקידים שהוא משחק. לכל אדם 20 תפקידים מרכזיים ועוד מאות תפקידים משתנים.
שאיפה שמונעת ע"י כוחות שמעכבים גדילה: פחד להיות שונה, פחד מהלא נודע, הפחד לשחרר את המוכר, הפחד מפני התפתחות.

אם נכון הדבר שהתנהגות האדם היא מכלול החוויות וההתנסויות בחייו, ואם נדרש שינוי בחייו – הרי שעלינו להתערב במאגר ההתנסויות של הפרט. מאגר ההתנסויות הוא מאגר התפקידים והטיפול, בודק ומעריך מה דורש שינוי ברפרטואר תפקידים זה.

חוויות שנחוו, נחוות שוב, הפיתרון והמסקנה הישנים מוחלפים בחדשים. חוויה שרק פונטזה מקבלת הזדמנות להתרחש. המטופל חווה את עצמו בחוויה הישנה, החדשה ומתפתחת אצלו הבנה של הכוחות שהניעו ומניעים אותו בקשריו עם הסביבה.

 

אנליזת התפקיד בקידום החיים והיחסים

מורנו (אבי הפסיכודרמה)   מאמין שהאדם הוא מכלול התפקידים אותם הוא ממלא בחייו. תפקיד הוא אופן הפעולה של האדם בסיטואציה. רפרטואר תפקידים מאוזן מביא לחיים מספקים ומשמעותיים. הפרה של האיזון ושל השלווה בחייו של הפרט נגרמת מנוכחות של תפקידים הישרדותיים ומעכבים. התערבות טיפולית ברפרטואר התפקידים מזהה את התפקידים המקדמים כמקור לכוח הריפוי של הפרט ונשענת עליהם כדי לעודד את הפרט להרפות מתפקידים ישנים ולפתח חדשים.

שינוי הוא אחד הדברים המפחידים את האדם, כי הטבע האנושי מחפש יציבות, איזון, קביעות ומרחב בטוח גם אם הוא מפסיק להיות נוח. שינוי תפקידים מסוימים מתוך מגוון תפקידי "האני", מאיים פחות, והוא מלווה לרוב בתחושה של תקווה, אחריות ובחירה.

אנליזת התפקיד היא טכניקה יישומית המאפשרת מיפוי וניתוח של תפקידי היחיד לפי קטגוריות קיימות: תפקידים מקדמים, תפקידים מעכבים, תפקידים בלתי מפותחים ו/או מפותחים מידי. הגישה מאפשרת זיהוי של התפקידים והפעולות הכלולות בתפקיד שדורשים שינוי, פיתוח, ויתור ומתרגלים בניה מחדש באמצעות טכניקות פעולה הממוקדות בתפקיד:Role Training.

 

דוגמה – עבודה עם PTSD – תפקיד הוא בן חלוף. אורך החיים של תפקידים מקדמים הוא קצר. הם דועכים כשהסיבה להיווצרותם או הצורך בקיומם נעלמים. אך, תפקידי טראומה מאבדים את מימד הארעיות בקיומם. הם ממשיכים להתקיים זמן רב לאחר שמטרתם הושגה. הם מתעקשים להישאר גם אם חל שינוי במציאות הפנימית והחיצונית של הפרט.

התערבות טיפולית ברפרטואר התפקידים מזהה את התפקידים המקדמים כמקור לכוח הריפוי של הפרט ונשענת עליהם כדי לקדם את תפקידי הטראומה לשלב האחרון במעגל חייהם – שלב הדעיכה.

ההתערבות הטיפולית מתבססת על, ראייה חיובית של חיי האדם, כעבודת אומנות, שהוא היוצר העיקרי בה:

"כל העולם במה

וכל הנשים והגברים בו שחקנים הם…" כטוב בעיניך, שייקספיר.

 

סוגי תפקידים לפי מורנו, בלטנר, וקלייטון

3 קטגוריות של תפקידים לפי מורנו ובלטנר:

לכל אחת מהקטגוריות יש ביטוי קוגניטיבי, אמוציונאלי והתנהגותי.

  • תפקידים פסיכוסומטיים – פונקציות בסיסיות של אכילה, שינה, הפרש, הבעת פנים, התנהגות של חולה, לפי הנורמות של כל תרבות.
  • תפקידים פסיכודרמטיים – תפקידים בעלי תוכן דרמטי שמבטאים את התנסויות הפרט מעבר למציאות הפיסית, תמונה מהעבד, פנטזיה..
  • תפקידים חברתיים – השוטר, השופט הרופא…
  • מטא תפקיד – תפקידים הדורשים מרחק מהתפקיד המתבצע כדי לבצעו כראוי. כמו, בדרמה התפקידים של סופר, מחזאי, בימאי, מפיק, קהל, מבקר שלא מעורבים ישירות בדרמה.
  • תפקידים פסיכוספיריטואליים – לפי נטלי ווינטרס – מקורם באמונה של מורנו שבכל אדם יש ניצוץ מדמות האב=האלוהים , שהיא הביטוי המושלם ליצירתיות. (המדמיין, המתווך, הזוכר, המקבל, …

לכל אחד מהתפקידים קיים תפקיד מנוגד. תפקידם מרובים מצביעים על אגו מפותח . תפקידים שלא באים לידי ביטוי יכולים ליצור לחץ ולהביא לחרדה. בטיפול חשוב לפתח תפקידים קיימים, רדומים וחדשים. האגו פועל דרך התפקיד היעלמות או הופעה של תפקיד הם תהליכים מודעים ולא מודעים וניתן להעלותם למודע בטיפול.

 

3 קטגוריות של תפקידים לפי קלייטון:

רפרטואר התפקידים הוא מפתח העולם של הפרוטגוניסט. הוא משקף את הגישה והערכים שלו שבאים לידי ביטוי דרך מערכת התפקידים הנצפית.

  • תפקידים מקדמים – מרכזיים לקיומנו. בכל אדם יש כוח מניע ללא נודע. לשפר את שקיים, לפתח מיומנויות חדשות כדי לבוא לידי ביטוי עצמי בעבודה יצירתית
  • תפקידים תגובתיים – הם גורמים לאדם לחוש מפורק, רגרסיבי ומעוכב.
  • תפקידים הישרדותיים – כשאדם חש איום לחייו הוא מיד נעזר באופני תפקוד שבעבר עזרו לו והיום הם זמינים, אוטומטיים – אך לא בהכרח נכונים לסיטואציה הנוכחית.

 

 

יש לך שאלה נוספת?