זכרמה ילארשיה ואדיול היפרת

מאמרים למשתלמים

מודל האדם על פי אדלר

×
9

מודל האדם עפ”י אדלר

רקע כללי מתוך האתר של מכון אדלר

ישנן דרכים רבות להבין את האדם, נפשו, והדרך בה הוא מתנהל בעולם
על פי הפסיכולוגיה האינדיווידואלית של אלפרד אדלר, אנחנו יצורים חברתיים: הקיום הפיזי והפסיכולוגי שלנו תלוי בקשר עם האחרים. לכל מה שאנו חושבים, מרגישים ועושים יש הקשר חברתי. האדם הוא גם, כמובן, ייצור ביולוגי, אך המוטיבציה החברתית קודמת ויש לה עדיפות ראשונית. הפיכת סדר העדיפויות יכול להעיד על פתולוגיה.
כל התנהגות אנושית מיועדת להשיג מטרה. ההסבר להתנהגות האנושית לא נמצא בשאלה למה אדם עשה משהו, אלא בשאלה בשביל מה הוא עשה זאת.
הבסיס של החוויה האנושית הוא התודעה ולא המציאות: מכאן נגזרים עיקרון הסובייקטיביות ועיקרון הבחירה.
לכל אירוע במציאות יכולות להיות פרשנויות רבות. אדם יפרש את המציאות באופן סובייקטיבי על פי סוג של ברירת מחדל.. הפרשנות שלנו מחליפה את המציאות ויוצרת את ה”סרט” בו אנו חיים. בגיל צעיר ציירנו לעצמנו מפה בה רשומות כל מסקנותינו הסובייקטיביות על העולם ועל עצמנו. המפה הזאת לא מודעת ופועלת כנווט אוטומטי בצמתים בהם אנו בוחרים מה ואיך לעשות משהו.
המפתח להגשמה, משמעות והרגשה טובה, על פי תפיסה זו, הוא מידת האחריות שאדם מסכים לקבל על עצמו, לגבי יצירת המציאות לה הוא קורא- חיי.
מתוך עקרונות אלה –  מטרתיות, סובייקטיביות ובחירה נובע החופש לבחור- היכולת להגיב
מתוך האני האותנטי שלנו.

הבשורה על פי אדלר: “הכל יכול להיות גם אחרת”

החדשות הרעות: אני אחראי על החלק שלי ביצירת המציאות בה אני חי.
העיקרון האחרון הוא ההוליזם – האדם כשלם אחד. מכאן השם: “פסיכולוגיה אינדיווידואלית” (לא ניתן לחלוקה). עיקרון זה אומר שכל האדם, המחשבה (המודעת והלא מודעת), הרגש, ההתנהגות, הגוף, התשוקה המינית… הכל פועל תמיד בשלמות במרחב החברתי להשגת מטרה.

מטרת העל של כל אדם היא בסופו של דבר להרגיש תחושת השתייכות לקבוצה, סביבה, חברה, אנשים אליהם הוא רוצה להשתייך.

 

 

רקע הסטורי על אלפרד אדלר והפסיכולוגיה האינדיווידואלית

אלפרד אדלר נולד ב 7 בפברואר 1870 בוינה. בן שני במשפחה בת 6 ילדים.קיבל תואר דוקטור לרפואה מטעם האוניברסיטה של וינה והתמחה ברפואת עיניים.במלחמת העולם הראשונה שירת בצבא אוסטריה כרופא צבאי ולאחר המלחמה פנה לפסיכותרפיה ולפסיכולוגיה ייעודית ומדריכה.אז החל בפיתוח גישתו המיוחדת ויצר דרכי עבודה חדשות בהדרכת הורים, מורים וילדים.הוא פתח את הקליניקה הראשונה לטיפול פסיכולוגי בילדים בוינה ובה החל בפיתוח השיטה שנודעה כשיטת הטיפול האדלריאנית – ראיון עם משפחה לעיני קהל, הכולל ניתוח הבעיה והדרכה. ב- 1934 כבר פעלו בווינה למעלה מ- 30 מרפאות כאלה, אך הפעילות נקטעה עם כניסת הנאצים לאוסטריה. ב- 1935 עזב אדלר את ארצו ונסע לארצות הברית, שם שימש כפרופסור לפסיכולוגיה בקולג' לרפואה בלונג איילנד. ב- 1937 מת בסקוטלנד בעיצומו של מסע הרצאות.

ב- 1911 התנתק אלפרד אדלר מהאגודה הפסיכואנליטית שבראשה עמד פרויד, ופיתח תיאוריה/ מודל נפרד להבנת האדם . ניתן להבחין ב- 5 מרכיבים המהווים את עקרונות המודל:

  1. השייכות – היותו של האדם בראש ובראשונה ייצור חברתי.
  2. המטרתיות.
  3. הבחירה
  4. הסובייקטיביות
  5. ההוליזים.

את העקרונות של המודל ניתן לסכם במשפט אחד:

האדם שייך לשדה החברתי ונע לקראת מטרה מתוך בחירה ועל פי ראייתו הסובייקטיבית באופן שלם – כאדם שלם.

חברתיות: 

אדלר האמין שהאדם הוא קודם כל יצור חברתי השייך לחברה כשם שהחברה שייכת לו. האדם (הבריא) לפי אדלר חותר לבסס את תחושת השייכות שלו. כאשר יכולת זו מתפתחת באין מפריע יבסס האדם תחושה של "הריני חלק ממשהו יותר גדול ממני, לכן
"ככל שלסובב אותי יהיה טוב יותר כך ייטב גם לי".
תחושת שייכות כזו תבוא לידי ביטוי ברצון לתרום, להועיל, לשתף פעולה, ללמוד

מטרתיות:

הבנת ההתנהגות של הפרט ממוקדת בהבנת המטרות ולא בהבנת הסיבות.עמדה זו שונה לחלוטין מהמקובל בחשיבה המערבית המחפשת בעיקר סיבות – מכיוון שחשיפת הסיבות היא תמיד בגדר השערה – הן נעוצות בעבר ולכן אי אפשר לשנותן. לעומתן המטרות ניתנות לבדיקה וניתן להשתמש באסטרטגיות שונות בכדי להשפיע בכיוון שינוי המטרות האינדיבידואליות

 הבחירה:

על פי רעיון הבחירה, האדם איננו קורבן של הנסיבות. הוא איננו תוצר של דחפים, אלא ייצור שמחליט החלטות. לא מה קרה לך הוא העניין- אלא מה אתה מחליט לעשות עם מה שקרה לך…..

 סובייקטיביות:

העובדה שאנשים שונים עושים דברים שונים עם החיים שלהם בנסיבות דומות, מעידה לא רק על בחירה, אלא גם על העובדה שכל אחד מהם ראה אחרת את עולמו. כדי להבין את הפרט צריך להבין את זווית הראיה הסובייקטיבית שלו.

הוליזים:

הולוס ביוונית = שלם. הזרם הפסיכולוגי שאדלר ייסד נקרא בשם "האינדיבידואל פסיכולוגיה". אינדיבידואל בלטינית = בלתי ניתן לחלוקה. על פי תפיסה זו האדם איננו מחולק בתוכו בין כוחות מנוגדים, אלא שכל רגש גוף ונפש, אינסטינקט ומצפון – הם חלק מהמורכבות המיוחדת המהווה את האדם כולו. האדם הוא יותר מסכום כל חלקיו- זהו הייחוד של האדם.

 

ביבליוגרפיה: יסודות הפסיכולוגיה האדלריאנית – פרופ' ר. דרייקוס – הוצאת מכון אדלר.

 

יש לך שאלה נוספת?